Thursday 8 March 2012

DEODORAN BOLEH MENYEBABKAN KANSER PAYUDARA?


DEODORAN BOLEH MENYEBABKAN KANSER PAYUDARA?

Written by Admin   
Monday, 03 October 2011 15:30
Advertorial
Deodoran
Boleh Menyebabkan Kanser Payudara?
Adakah anda sering dibelenggu oleh bau badan? Sehingga menggangu dan kadang kala mengurangkan rasa keyakinan diri anda dan tidak mampu menyerlahkan kewanitaan sebenar anda. Mengatasi bau badan agar sentiasa harum dan menyegarkan adalah merupakan perkara penting yang perlu dilakukan oleh sesiapa sahaja yang inginkan keselesaan apabila berinteraksi dengan orang lain. Kebanyakan orang memilih untuk memakai deodorant bagi mengatasi masalah tersebut.

Deodorant adalah suatu kebiasaan digunakan setelah mandi ataupun sebelum memakai pakaian sama ada dalam bentuk ’roll-on’ atau ’spay’ dan adalah amat menakutkan apabila memikirkan sesuatu yang kita gunakan setiap hari boleh membawa mudarat dan boleh menyebabkan kanser payudara.

Kebanyakan deodoran yang dijual di pasaran mempunyai bahan aktif anti-peluh, yang terdiri daripada aluminium salt terutama nya aluminium klorohidrat. Bahan kimia aluminium ini bertindak merangsang sel-sel kilang peluh menutup pori-pori bagi menghalang pengeluaran peluh. Pengeluaran peluh melalui ketiak adalah sebahagian daripada sistem perkumuhan badan kita untuk mengeluarkan toksid hasil dari metabolisma badan. Dengan menghalang pengeluaran peluh diketiak dalam jangka waktu yang lama boleh menyebabkan toksid-toksid yang sepatutnya di buang akan terkumpul di sekitar sel-sel ketiak dan secara logiknya ia boleh mendatangkan berbagai penyakit seperti kehitaman ketiak, kulit ketiak yamg kasar dan berbiji-biji, bisul yang berulang-ulang dan tidak mustahil menjadikan salah satu punca kepada barah payudara.

Disamping itu, Aluminium klorohidrat sendiri adalah ’carsinogen’ yang boleh menyebabkan terjadinya kanser. Penggunaan Aluminium klorohidrat didalam deodoran adalah  merupakan salah satu punca kepada masalah kanser payudara yang semakin lazim didengar dan semakin menakutkan di kalangan kaum wanita. Pada tahun 2002, satu kajian mencari hubungan antara kanser payudara dan deodoran telah di jalankan. Laporan kajian menunjukkan bahawa deodoran yang mengandungiberbagai bahan kimia yang merbahaya boleh diserap melalui kulit ke dalam tubuh. Kekerapan mencukur bahagian ketiak dan langsung menyapu deodoran di kalangan wanita juga merupakan faktor utama yang meningkatkan lagi serapan bahan-bahan tersebut.

Kajian perubatan seterusnya juga telah mengesahkan bahawa aluminium klorohidrat, paraben dan pewangi tiruan yang terdapat didalam kebanyakan deodoran adalah merupakan ancaman kepada kesihatan. Beberapa saintis juga berpendapat bahawa deodoran mempunyai kaitan dengan kanser payudara kerana ia sering digunakan dikawasan bersebelahan dengan payudara dan statistik menunjukkan kawasan paling kerap dan terawal kanser payudara dikesan adalah bahagian atas luar payudara, iaitu kawasan yang paling hampir dengan ketiak. 

Untuk mengatasi dilema diatas maka B17Deodorant untuk lelaki dan wanita di formulasi khas dengan ciri-ciri sehat dan mesra pengguna seperti berikut:

  • Mengandungi ekstrak B17
  • Tanpa aluminium klorohidrat
  • Tanpa alcohol dan pewangi tiruan
  • Tanpa Paraben
  • Tidak melekit
  • Tidak mininggalkan sisa berwarna

Rumusan khusus produk B17Deodoran adalah mengandungi ekstrak Vitamin B17 yang berasal dari biji buah aprikot. Vitamin B17 memang terkenal mampu membunuh sel-sel kanser dengan terbebasnya bahan sianid radical (HCN) apabila bertindakbalas dengan enzyme Beta-Glucosidase yang terdapat khusus pada sel kanser sahaja. Kandunga DMSO sebanyak 5% mampu membantu peningkatan penyerapkan Vitamin B17 kedalam badan dan juga bertindak sebagai antiseptic, antibakteria dan antikulat dan dengan itu mengurangi pembentukan bau yang kurang harum dari penguraian bakteria. Manakala bahan semula jadi ’tawas’ adalah digunakan untuk menyingkirkan bau busuk akibat dari penguraian oleh bakteria.

Disamping itu, B17Deodorant ditambah dengan vitamin C yang mampu menghalang ataupun mengurangi  pengeluaran melanin dan dianggap mempunyai kesan pencerahan kulit serta  membantu memperbaiki kulit yang kasar terutamanya di bahagian ketiak.

No comments: